Selepas seminggu Perhimpunan Agung Khas UMNO diadakan untuk meminda Perlembagaan UMNO, pelbagai ulasan dan kupasan daripada macam-macam orang mengenainya. Ada cerdik pandai, ada profesional dan ada juga daripada pemimpin pembangkang <rujuk Utusan Malaysia>. Tapi apapun ia kembali kepada ahli-ahli UMNO di akar umbi.

Panjang lebar Dato’ Sri Najib berucap. Berkajang-kajang teks ucapan Tan Sri Muhyiddin bercakap. Semuanya berkisarkan tentang perubahan insaniah yang perlu dibawa oleh ahli-ahli UMNO untuk memertabatkan semula UMNO. Kasi UMNO jadi releven balik. Ikut rentak dan perubahan zaman.

Sekarang, perlembagaan dah dipinda. Dasar perjuangan UMNO dah digariskan. Puteri pun dah janji nak cari 1.2juta ahli dan pengundi baru dalam tempoh 2 tahun ikut KPI yang ditetapkan oleh Timbalan Presiden. Jangan tinggal kata-kata ja. Buat Kerja!

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalan-Nya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan
yang tersusun kukuh.”

surah as-Saff ayat 4

Sudah sampai masanya rakyat terutama golongan muda nak tengok setakat mana janji-janji politik UMNO. Orang dah meluat dengan cakap-cakap kosong. Orang bukan sukapun dengan parti-parti pembangkang ni, cakap je lebih tapi bila tang implementation hampas jugak. Tengok la di Selangor, sebelum menang pilihan raya kata nak tutup kilang arak tapi takat mana ja sekarang ni. Tau payah la nih! Ada pak toghut macam Aji Ronnie tu memang la susah.

Masyarakat dah matang. Orang akan tengok kepada komitmen. Kalau betul boleh buat. Orang akan pilih. Di Pulau Pinang, saya dengar angin-angin kata kerajaan negeri tukar status tanah wakaf di pulau kepada tanah komersial. Tapi dia tak ‘kejam’. Guan Eng bagi balik tanah wakaf dengan menrezab balik tanah di Seberang Perai sebagai ganti. Tapi boleh ka macam tu? Habis tanah wakaf di pulau hak siapa? Bila dah jadi tanah komersial, Rahim mampu beli ka? Wallahu alam. Saya dengar macam tu. Orang di Penang, kena korek la. Confirm betul ka cerita ni. Jangan dah jadi macam Kg. Buah Pala baru nak mengamuk. Buat apa?!

Nanti saya keluarkan video janji Datuk Seri Anwar mengenai status Kg. Buah Pala. Tungguuuuuu…

Dah melalut pulak, back to UMNO. Ahli-ahli UMNO jangan sombong sekarang. Tunjuk yang kamu adalah pejuang agama, bangsa dan negara. Saya tahu ramai yang macam tu di bawah sana cuma segelintir sahaja yang berperangai yang ntah hape-hape. Tolonglah satukan hati. Bulatkan tekad. Asas perjuangan UMNO sangat murni. Alif Mim Nun – UMNO : iman. Tapi kalau…

alif tendang mim, nun tendang wau, jawabnya sarkis

Back to basic lah jawabnya. Kadang-kadang kita terlupa dan tersilap simpang. Hari ini, peluang sudah ada untuk berpatah balik untuk ikut simpang yang betul. Gunalah peluang ini. Insya Allah…