Nampaknya apa yang bermain di fikiran saya selama ini bukanlah satu perkara remeh. Baru-baru ini image beberapa rakan saya yang menetap di luar negara dan pernah melawat Malaysia untuk tempoh yang agak panjang memaklumkan kepada saya bahawa orang Malaysia sangat pelik. Mengapa? Mereka ini pensyarah. Kadang-kala mereka datang ke sini untuk menghadiri seminar atau bengkel di universiti-universiti tempatan kita. Sepanjang kehadiran mereka di Malaysia, mereka lihat ramai anak-anak di universiti kurang bergaul antara kaum. Apabila budak Melayu duduk makan, pasti akan berkumpul hanya di kalangan Melayu sahaja. Apabila budak Cina masuk ke kafetaria, pastinya dia akan mencari kumpulan Cina untuk duduk bersama walaupun terdapat kerusi kosong di kalangan remaja Melayu yang juga merupakan teman sekelas syarahan atau setutorial dengannya. Perkara ini SANGAT biasa berlaku. Tetapi mengapa? (Tidak semua anak-anak kita macam ni, tetapi rata-rata begitu)

Saya lihat perkara ini bermula dari bangku sekolah lagi. Kebanyakan anak Melayu ke sekolah kebangsaan, anak Cina ke sekolah jenis Cina dan anak India ke sekolah jenis Tamil. Sejak kecil lagi anak-anak kita telah berada dalam acuan yang berbeza. Tidak hairanlah mereka terus berada dalam bentuk yang sama hinggalah mereka mati kelak. Namun bagi anak-anak yang bersekolah rendah di sekolah missionary atau jenis kebangsaan Inggeris, nampaknya mereka lebih senang bergaul merentasi perbezaan kaum kerana di sekolah tersebut pelbagai kaum belajar di situ. Begitu juga di sesetengah sekolah kebangsaan yang terdapat pelbagai kaum belajar di situ.

Mengapa masih ada yang menghantar anak ke sekolah vernakular? Ada yang mengatakan kualiti sekolah seperti ini contohnya SRJK(C) adalah lebih baik. Ada juga yang mengatakan di sekolah kebangsaan tidak diajar bahasa ibunda orang Cina dan India. Mereka khuatir anak-anak mereka tidak akan mewarisi adat dan budaya mereka apabila besar kelak jika ke sekolah kebangsaan. Pada saya perkara ini mudah untuk diatasi.

Pertama : Hapuskan sistem sekolah vernakular. Kerajaan mesti berani dalam hal ini. Menteri-menteri perlu bersatu hati jika benar-benar ikhlas untuk melihat 1Malaysia untuk menjadi kenyataan.

Kedua : Di sekolah kebangsaan perlu diadakan kelas pilihan selepas sesi persekolahan (waktu petang) untuk mengajar bahasa arab, bahasa mandarin, bahasa tamil, bahasa iban atau pelbagai lagi supaya anak-anak kita dapat belajar pelbagai bahasa. Ini adalah kekuatan kita. Tak perlu kita import guru-guru dari luar negara untuk tujuan ini. Ramai guru potensi yang ada.

Ketiga : Kementerian Pelajaran perlu lihat apa yang baik di sekolah-sekolah vernakular untuk diadunkan dalam sekolah kebangsaan. Mana-mana yang kurang baik di sekolah-sekolah tersebut diambil iktibar untuk tidak dilaksanakan di sekolah kebangsaan. Guru-guru yang cemerlang di sekolah vernakular diserapkan ke dalam sekolah kebangsaan.

Itu pada pandangan saya.

Apa yang penting? KERJASAMA

Segala-galanya bermula dari pucuk. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sudah-sudahlah dengan berita seorang murid di sebuah sekolah sahaja setiap kali sesi persekolahan di buka pada awal tahun. Membazir duita saja. Guru Besar seorang, guru kelas seorang, kerani seorang, tukang kebun seorang hanya untuk seorang murid. Berita begini menunjukkan negara kita seolah-olah tak pandai menguruskan kewangan.

Jadi, masa untuk berubah telah tiba. 1Malaysia hanya akan tinggal gagasan jika pelaksanaannya tempang. Jika sahabat bersetuju dengan 1Sekolah, 1Bahasa, 1Bangsa, 1Malaysia, turunkan tandatangan pada petisyen di laman web berikut untuk tunjukkan sokongan anda. Negara ini milik kita bersama.

PETISYEN : SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA