Ramai yang mencari Laporan 13 Mei yang diterbitkan oleh Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) pada 1971. Saya hanya ada softcopy  itupun salinan photocopy. Tapi masih boleh baca. Anda boleh klik sini untuk dapatkannya. Payah nak cari tu.

Advertisements

Terkini! Presiden PKR, Wan Azizah melatak jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh untuk memberi laluan kepada suaminya bagi bertanding di Kawasan Parlimen tersebut.

Hmm.. pelik juga saya, memula kata di Kulim, tapi tak jadi pula. Ahli Parlimen Kulim tak mau beri laluan kepada big bos dia ka? Boleh ka macam tu? Saya ingat Ketua Umum PKR akan bertanding di Bandar Tun Razak sebab Tan Sri Khalid (Ahli Parlimen kawasan tersebut) dah menjadi MB di Selangor. Mungkin dengan cara ini, Tan Sri Khalid boleh concentrate di Selangor. Adakah sebab sokongan kepada DSAI kian menurun di KL menyebabkan beliau balik kampung?

Minum pagi tadi dengan sahabat-sahabat lama. Banyak juga topik yang dibincangkan. Daripada pasal kereta sampai la isu Batu Putih. Tiba-tiba ada pula teman ni buat lawak, “Weh aku dah ‘liwat’ ni! Nanti bos marah! Korang tak pa la keja sendiri,” apa lagi gelak sakan la kami. Sepemergiannya, kami ni bertukar topik pula kepada cerita Saiful Bukhari diliwat.

Berikutan penyebaran laporan pemeriksaan atau lebih tepat nota pemeriksaan doktor-doktor di PUSRAWI terhadap si Saiful ni, timbul pula teori baru cerita liwat ni.

Kalau diteliti nota pemeriksaan doktor perubatan biasa ni, memang dicadangkan oleh doktor supaya Saiful buat pemeriksaan lajut di Hospital Kerajaan. Mungkin sebab doktor tu bukan doktor pakar dalam bidang ni. Kemudian, jika dilihat catatan ‘Sejarah Perubatan’ pada nota tersebut, disebut ‘pain in the anus when passing motion x1/52′ . Apa kejadah maksudnya tu? Dalam bahasa kebangsaannya adalah ‘sakit di lubang j*&@r apabila nak buang air besar dekat seminggu’. lihat sini

Daripada sini, kami golongan marhain ni buat kesimpulan yang Saiful pi buat medical check up sebab dia sakit anu bila nak berak, dan perkara ni dah berlaku dekat seminggu. Mungkin sebab doktor yang periksa kurang puas hati dengan hasil pemeriksaannya, mencadangkan si budak ni pi hospital kerajaan untuk pemeriksaan lanjut (tapi hairan ya, dia cakap dia kena liwat pada 26 haribulan, dia buat check-up pada 28, tapi susah nak berak dekat seminggu).

Lepas periksa di HKL, dia terus buat report polis. Rasanya sebab doktor di sana dah confirm yang dia diliwat. Sebab liwat ni seks luar tabii di sisi undang-undang kita yang negara Islam ni, dia pun takut dan buat report yang dia diliwat oleh bosnya. Daripada kena sorang baik tarik sekali orang yang bertanggungjawab.

Berbalik kepada tarikh 26hb dan 28hb tadi. Mungkin dia da kena dekat seminggu tapi takut nak report dan buat senyap ja. Bila dah sakit sangat, tu yang pi check. Tengok-tengok kantoi! Apa lagi, report polis la. Kalau tidak doktor pulak charge dia buat hubungan seks di luar tabii.

Ya ka macam tu?

ps- kalau konspirasi pun, ntah-ntah ‘ikan’ tu memang makan ‘umpan’. ish ish ish

Baru sat ni saya baca satu makalah di MyMassa.com. Menarik juga analisis laman web ni. Ini berkaitan isu qazaf yang DSAI pi buat kat JAWI beberapa minggu lalu. Betui juga kata penulis ni sebab kalau dibenarkan qazaf untuk kes liwat DSAI ni, pastinya undang-undang Islam itu memang tak adil.

Ini penjelasan berkenaan qazaf yang pada saya sangat tepat dan logik. Kenapa la DSAI pi buat kenyataan macam tu. Tindakan beliau tu kalau hakim dan pegawai agama kita tak cerdik, orang akan kata yang Islam ini tak adil. Padahal manusia itu sendiri yang berada dalam kejahilan.

Tentang qazaf dan apa yg saya faham,qazaf ini digunapakai terhadap tuduhan berzina,maknanya org yg melakukan seks atau liwat atas dasar suka sama suka dan apabila ditangkap mereka tak mengaku,maka hendaklah kita kemukakan empat saksi.sebab itu pencegah maksiat jika hendak buat serbuan mereka mesti ada 4 org atau lebih.

bg org yg membuat pengakuan dia diliwat atau dirogol jika kita gagal kemukakan 4 saksi maka penyelesaiannya ialah BERMUHABALAH.Anda semua harus pandai bezakan antara zina dan rogol.zina suka sama suka,rogol paksaan.mana ada dlm dunia ni perogol atau peliwat yg nak rogol atau liwat mangsanya di depan 4 org.mestilah ianya dilakukan ditempat sunyi,kalau dah ada 4 org saksi maka si perogol atau peliwat ini dah tentu MAKAN PENENDANG 4 org ini tanpa sempat merogol atau meliwat.

Sbg contoh seorang wanita cantik cun melecun sedang berjalan di kawasan sunyi,tiba2 dtg seorang lelaki tarik beliau masuk ke dalam kereta dan dibawa ke dlm hutan lalu merogolnya.wanita itu tidak melawan semasa dirogol kerana takut dibunuh dan dibakar mayatnya,maka wanita itu pun terpaksalah buat berpura pura suka pada perogol ini.selepas selesai episode rogol merogol ini,wanita ini pun pulang dgn selamat dan beritahu keluarga beliau yg dia dirogol,kemudian wanita ini di bawa ke pejabat agama utk buat laporan,dan pada masa itu pegawai agama itu akan bertanya begini.

kamu ada 4 saksi tak melihat kamu dirogol ? wanita itu jawab tiada.kalau tiada kamu boleh balik,kerana gagal kemukakan 4 saksi.ADAKAH INI KEADILAN YG DIKEHENDAKI DLM ISLAM ? DI MANA KEADILAN ? CUBA BAYANGKAN JIKA PERKARA INI BERLAKU KPD ADIK BERADIK ATAU SAUDARA MARA KITA.
MyMassa.com

Meminjam kata-kata P.Ramlee dalam cerita Ibu Mertuaku

Mengapakah kau diciptakan Allah menjadi manusia. Kan lebih baik kau menjadi haiwan!
Kassim Selamat

Baru-baru ni ada sahabat berbisik kepada saya mengapa Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat pada mulanya keberatan hendak bermuzakarah (berbincang) dengan UMNO. Saya pelik juga kerana Tok Guru ni antara pemimpin Islam di negara ni yang boleh dipercayai. Kalau tidak takkanlah beliau dah lebih 18 tahun jadi Menteri Besar.

Pada mulanya Tok Guru sendiri setuju nak mengadakan muzakarah dengan pemimpin Melayu Islam mengenai kepentingan umat Islam pada masa kini dan hadapan (Utusan Malaysia – 16 Jun 2008) tetapi kemudiannya beliau agak keberatan. Mula meletakkan syarat, perlu ada pihak ketigalah dan sebagainya. Kemudian Presiden PAS, Tuan Guru Hj. Abdul Hadi pun setuju. Baru-baru ini sahaja Mursyidul Am PAS tersebut benar-benar menyatakan persetujuannya lantas memberi cadangan supaya PAS dan UMNO dibubarkan dan ditubuh sebuah parti politik Melayu yang benar-benar berteraskan Islam.

Pada pendapat saya PAS dan UMNO pun memang dah berteraskan Islam. Semua itu berkonsepkan jihad. Tetapi lama-kelamaan sebab orang-orang di dalamnya, mulalah masing-masing bawa haluan sendiri. Jangan lupa PAS dan UMNO pernah berada di bawah bumbung Perikatan, zaman Tun Abdul Razak dan Datuk Asri. Kemudian kedua-duanya berpecah pula. Tak kisah la apa sebabnya tetapi sayang sekali. Datuk Asri sendiri pernah jadi Menteri Pembangunan Luar Bandar. Sebab itu banyak markas PAS di tanah-tanah perancangan FELDA lama. Saya masih ingat tahun-tahun ketika amat kuat perpecahan umat Islam di negara ini sehinggakan ada orang mengkafirkan orang yang seagama dengannya. Berkawan dengan bukan Islam itu kafir kononnya. Tapi hari ini (mungkin sebab dah jadi liberal kot) tak pa pula berpelukan dengan bukan Islam.

Anyway, sekarang Tok Guru nampak sangat setuju dengan idea muzakarah ini walaupun minta tukar hanya jadi muqabalah (pertemuan). Macam saya sebut tadi, Tok Guru sendiri minta bubar kedua-dua parti dan wujudkan parti baru. Cuak orang-orang politik bukan Islam. Karpal Singh memang melatah la. Parti Bersatu Sabah pun gelabah juga. Kenapa Tok Guru berubah hati?

Saya dengar angin-angin kuat menyampaikan bahawa ‘orang kanan’ Tok Guru di Kelantan yang sampaikan maklumat tak tepat kepada Tok Guru. Itu yang beliau begitu berhati-hati dalam isu muzakarah ini. Kenapa pula ‘orang kanan’ ni sampai maklumat tak betul? Katanya dia ditawarkan jadi TPM bila seseorang itu berjaya jadi PM kelak. Orang yang nak jadi PM sangat ni yang didakwa cucuk ‘orang kanan’ ni supaya Tok Guru tak terima cadangan muzakarah ni. Mungkin Tok Guru dah nampak kebenarannya, itu yang beliau setuju.

Wallahu alam.

 

Cina-Kristian bangsat!

(Gambar 1: Teresa Kok menunjukan rasa tidak puas hati kepada tulisan jawi di Jalan Taman Seputeh). Teresa Kok bersama dengan sekumpulan penyokong DAP telah membantah cadangan DBKL untuk menulis jalan jalan di Kuala Lumpur dengan tulisan Bahasa Malaysia dan Jawi pada 14 Februari 2008. Teresa complaint tentang tulisan jawi ini sebelum dia membakar dan memanggang lima ekor Encik B selepas pilihan raya ke-12.

Pencacai IFC!

(Gambar 2:Teresa Kok sekali lagi menunjuk pada tulisan jawi di Jalan Taman Tan Yew Lai). Apakah tulisan jawi itu sesuatu yang dianggap racist juga?

DAP (Dasar Anak Pengkhianat!)

(Gambar 3: Teresa Kok bersama dengan tiga orang lagi ahli parlimen DAP menunjukkan cadangan nama jalan dalam Bahasa Malaysia, Cina dan India dan diserahkan kepada En Shaari (PA kepada Datuk Bandar KL). Tiada lagi tulisan jawi). Mengapa mereka tidak suka sangat pada tulisan jawi?

Pada 24 Julai, Chow Kon Yeow (Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang) berkata kerajaan negeri PKR dan DAP di Pulau Pinang bersedia menunaikan janji melabelkan jalan dengan bahasa tambahan, selain bahasa kebangsaan di Pulau Pinang. Nama jalan akan dibuat sebagaimana cadangan Teresa Kok pada 14 Februari 2008. Mengapa benci benar DAP pada tulisan jawi? Soal bahasa ini sudah termaktub dalam perlembagaan, jadi mengapa DAP cuba laksanakan perkara ini di Pulau Pinang?. Sedikit demi sedikit, mereka menghimpit dan cuba menenggelamkan identiti orang Melayu. Mungkin kerana logo UMNO itu bertulisan jawi, sebab itulah agaknya DAP benci benar pada UMNO. Apakah orang Melayu dalam PKR hendak bersekongkol sama dengan tindakan DAP ini? Atau ingin mengikut jejak Dr Mujahid Yusof Rawa membantah tindakan DAP ini.

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

dipetik daripada MyMassa

…………………………………………………….

APA KATA SAYA
Tak tau nak kata apa lagi. Kat Penang depa suruh pakai nama cina, ni kat KL nak buang tulisan jawi pulak. Nak buat cemana, salah pangkah!

“Pas tidak patut dan tidak boleh dibiarkan berlari bersama arnab dan memburu bersama anjing pemburu bagi mengelaknya daripada dibaham anjing berkenaan,” …Karpal Singh

Siapa anjing yang dimaksudkan oleh Karpal Singh tu? Siapa arnab tu pulak? Makin kasar bahasa orang tua ni. Dulu panggei orang katak. Betui ka dia ni orang Malaysia? Rasanya orang Malaysia ni lemah lembut orangnya. Cakap pun berlapik. Ooo tu mungkin orang Melayu ja kot. Orang lain tak share the same value kot. Kesopanan dan Kesusilaan. Ntahlah.

Saya tengok Karpal ni memang tak suka kat PAS kot. Hari tu dia kritik kerajaan Negeri Kedah, Ustaz Dato’ Seri Azizan masa mula pegang kerajaan, kata tak pandai perintah la. Marah ustaz Azizan masa tu. La ni dia kata Ustaz Nasharuddin Setiausaha Agung pulak. Dia memang tak tau menau pasai PAS kot. Dia peduli ka pasai kita orang Islam, orang Melayu ni?

Tapi apa yang saya lihat kat sini, apa yang dia dok kata PAS jumpa UMNO ni satu muqablah perkauman pulak. Pasai apa? Yang GERAKAN dan DAP dok jumpa selalu tu OK pulak? HINDRAF dengan DAP tu tak pa pulak? Itu sebab bila Penang dah confirm diperintah oleh DAP (baca: bukan Pakatan Rakyat) Koh Tsu Koon dengan rasa bangganya serah kerajaan pada Lim Guan Eng. Itu sebab Tajol Rosli menangis malam keputusan pilihan raya diumumkan. Yang menang banyak DAP bukannya PAS. Mungkin dia risau Perak akan jadi lebih kurang ketika 14 hari Komunis memegang Malaya selepas Perang Dunia. Ramai orang muda tak tau benda ni. Sebab apa, tak minat sejarah, cikgu yang ajar pun nak lepas periksa saja. Bila kita buta sejarah, ini lah jadinya.

Secara ikhlas saya tidak bersetuju jika PAS dan UMNO bergabung. Nak buat apa? Mengarut ja. Lebih baik begini. Ada dua parti Islam. Jika UMNO mula menyimpang, PAS kena tegur. PAS menyimpang, UMNO patut tegur. Dengan syarat kedua-duanya faham apa itu ISLAM sebenarnya. Jika yang baik, perlu diambil. Janganlah bongkak sangat. Sombong! Sebab PAS yang kata, UMNO mula sebut kolot. Bila UMNO cakap, PAS kata thoghut (torut). Ini apa semua ni. Itu sebab Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmi tak masuk UMNO padahal dia seorang nasionalis Melayu yang unggul. Sebab kena ada check and balance. Sekarang apa dah jadi?

Saya pelik la dengan politik Melayu ni, tadak wawasan. Berpolitik untuk hari ini sahaja. Tak nampak apa akan jadi sebulan akan datang. ish tak payah sebulan, esok pun tak tau lagu mana lagi. Semalam, saya baca Minnguan Malaysia, ada wawancara dengan Dr. Zainal Burhan, UM. Dia kata kita ni perlukan negarawan bukan ahli politik (Mingguan Malaysia). Mungkin sebab ramai sangat orang politik tu negara la ni mula kelam kabut. 

by TAN SIN CHOW

Dr Thor (third from right) and other Gerakan members showing the road signs in Chinese during a press conference at Beach Street. The signs were later put up under the original road signs at the six roads.

Signing up: Dr Thor (third from right) and other Gerakan members showing the road signs in Chinese during a press conference at Beach Street. The signs were later put up under the original road signs at the six roads.

GEORGE TOWN: A group of Gerakan members has put up six road signs in Chinese here to tell the DAP that it has to come up with such road signs since the party is now helming the state.

In what appears to be a tit-for-tat move, former Penang Municipal councillor Dr Thor Teong Ghee, who is a Penang Gerakan Youth committee member, said such road signs were now vital as George Town had been listed as a World Heritage Site by Unesco.

“But now that they are at the helm, I sincerely hope they will keep their word by putting up such road signs,” he said before putting up one of the road signs in Chinese at Beach Street yesterday.

The other roads where the Gerakan members have put up roads signs in Chinese are Burmah Road, Macalister Road, Carnarvon Street, Chulia Street and Jalan C. Y. Choy.

Interestingly, except for Jalan C.Y. Choy, the road signs are of the Chinese names used by locals to refer to these roads, and take into account trades or features peculiar to the road such as Lam Chan Ah (Muddy Padi Field) for Carnarvon Street which used to be home to padi fields in the early days of Penang.

Beach Street is referred to as Tho Kok Kay (Wholesale Street), Burmah Road (Chia Chooi Lor – Water Carriers Road), Macalister Road (Tiong Lor – Middle Road) and Chulia Street (Gu Kan Tang – Cattle Pen Street).

In June last year, Penang DAP Youth had put up road signs in Chinese at several roads to pressure the previous government to come up with Chinese road signs.

Dr Thor said that the Penang DAP youth wing had said the Chinese road signs could boost tourism, especially in attracting tourists from China.

Penang Municipal Council enforcement officers later took down the signs put up by the DAP members as they were illegally erected.

Dr Thor said although the Gerakan members had also illegally put up their road signs yesterday, he hoped this would serve as a reminder to the present state government.

“At least eight of the DAP members who supported the move for road signs in Chinese to be put up are now state assemblymen and, as such, should aggressively pursue its implementation,” he added.

When contacted, DAP national Socialist Youth (Dapsy) organising secretary Koay Teng Hai, who is also Pulau Tikus assemblyman, said Dapsy was not only proposing road signs in Chinese but in other languages as well.

He said Dapsy was in the midst of drafting a proposal on the matter before submitting it to the municipal council and state Local Government Committee chairman Chow Kon Yeow for approval.

“Apart from Chinese, we will also have road signs in Tamil and Jawi, depending on the cultural background of the area,” added Koay.

The Star – Tuesday July 22, 2008

………………………………………………………

Apa sudah jadi? Takkan lah sebab Georgetown jadi bandar warisan dunia pun kena bubuh dalam bahasa bukan bahasa kebangsaan. Dia cakap akan boost kehadiran pelancong? What full of *&^%load! Dah la papan tanda bukannya terjemahan nama jalan kepada bahasa cina tetapi dalam bahasa itu sendiri. Semalam 11 ADUN DAP tak hormat Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, tak hormat TYT Pulau Pinang. Ya la buat apa nak hormat, bukan orang dia pun kan!

Bos-bos PAS dan UMNO baru nak berbincang. Nak bincang apa lagi? Orang kat bawah dah setiap ari bincang sesama sendiri. Tu la hang pa eksyen sangat. Politik konon. Cet

DSAI telah dibebaskan lebih kurang 9.30 pagi tadi dengan jaminan polis. Satu sidang media akan diadakan di rumah beliau di Segambut jam 2 petang ini. Penahanan DSAI semalam adalah untuk membantu siasatan bagi dakwaan beliau meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan. Beliau bagaimanapun perlu melapor diri semula di IPKKL pada 18 Ogos ini.

Sekiranya didapati bersalah bagi tuduhan ini, beliau boleh dihukum sehingga 20 tahun penjara.

Seorang suspect boleh dibebaskan dengan jaminan polis tetapi perlu melapor diri semula pada satu tarikh yang ditetapkan.

Adakah penahanan DSAI adalah satu konspirasi atau memang benar ia berlaku? Jika konspirasi, angkara siapa? Adakah rancangan #1, #2 atau beliau sendiri? Tetapi mengapa DSAI sering berdolak dalik apabila dipohon menyatakan dengan jelas dan terang sama ada beliau benar melakukannya atau tidak? Jika betul ada satu rancangan jahat untuk membunuh Anwar, mengapa baru sekarang? Mengapa bukan ketika beliau membuat rapat umum di seluruh negara setahun yang lepas? Jika Presiden US yang dikawal ketat pun senang dibunuh, mengapa tidak di Malaysia yang DSAI sendiri tidak dikawal seketat mana?

Keliru.

…………………………………….

VIDEO PERHIMPUNAN DI DEPAN IPKKL MALAM TADI

Pada jam lebih kurang 12.55pm DSAI telah ditahan berhampiran rumahnya ketika pulang dari ibu pejabat BPR. Sepatutnya beliau menghadirkan diri ke IPKKL selewat-lewatnya jam 2 petang tadi. Itupun kerana budi bicara polis walhal waran daripada mahkamah supaya DSAI menyerah diri di IPKKL telah dikeluarkan.

Mungkin penahanan ini bagi membantu siasatan polis ke atas tuduhan beliau meliwat pembantu beliau, Saiful Bukhari. Kita berharap tiada apa yang buruk berlaku ke atas beliau. Namun, sebagai orang Islam hendaklah kita semua bersabar dan tidak melakukan sesuatu yang melulu sehingga mengakibatkan huru-hara pada negara ini. Hormatilah rule of law. Biarlah proses undang-undang berjalan seperti mana sepatutnya.

Saya sedikit gusar jika berita ini tidak dapat diterima secara rasional oleh kita lantas berlaku pertelagahan dan pertembungan antara penyokong beliau di jalanan dengan polis seperti tahun 1998. Siapa yang merusuh ketika itu? Kita orang Melayu Islam. Siapa yang bertahan bagi pihak kerajaan? Polis yang juga rata-rata Melayu Islam. Takut kita bergaduh sesama sendiri, ada orang lain yang ambil kesempatan atas kelemahan kita ini. Sekarang pun sudah ada cakap-cakap yang mereka risau jika berlaku darurat. Mungkin akan ada yang menafikan ini tetapi ini cakap-cakap orang yang berada di bawah. Commoners.

Fikir sebelum bertindak

Raya Puteh

Laman ini merupakan luahan pendapat penulis berkenaan isu-isu semasa negara. Semoga ia menjadi satu ruang perbincangan dan perdebatan sihat antara warga Malaysia

KEMPEN SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA


KLIK GAMBAR UNTUK TANDATANGAN PETISYEN

Kalender

September 2017
M T W T F S S
« Oct    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930